Saturday 29 December 2012

22/12/2012...


Assalamualaikum w.b.t...
selawat dan salam keatas junjungan besar,Rasulallah s.a.w...
alhamdulillah,masih diberi nikmat kehidupan di dunia ini,terima kasih Allah...sesungguhnya aku bersyukur dengan nikmat yang Engkau kurniakan kepadaku ini...
setiap apa yang berlaku di dunia ini adalah ketentuan Allah,jodoh pertemuan,ajal maut,semuanya ketentuan Allah.tidak ada sesuatu yang akan berlaku melainkan semuanya atas kuasa-Nya.kita sebagai hamba hanya mampu menerima suratan yang telah tertulis dengan hati yang ikhlas dan redha...

tanggal 22/12/2012...
di pagi yang hening dan dingin,perginya dia bertemu penciptanya...
dia yang aku maksudkan adalah abah,dia bukan bapa kandungku,tapi seseorang yang aku telah anggap seperti ayahku sendiri...
luluh hatiku tatkala menerima berita pemergiannya.menitis air mataku laju tanpa bisa ku tahan...
Ya Allah,
adakah benar berita yang aku terima ini?Allah...sakit yang ku rasai kala itu hanya Allah sahaja yang tahu.
namun aku kuatkan langkahku,aku harus kuat menghadapi dugaan-Mu ini.
pagi itu,selepas diberitahu akan berita tersebut oleh 'abang',aku bersiap dan terus ke hospital.terima kasih yang tak terhingga kepada sahabat aku yang sudi menghantarkan aku ke hospital pagi itu.mujur aku pulang sehari awal.bukan satu kebetulan,tapi ianya bagai satu petanda.seminggu aku di kolej,hatiku tidak tenang.jasadku di sini,tapi hatiku nun jauh di sana.rupanya itu petanda yang aku bakal kehilangan seseorang yang aku sayangi.setibanya aku di hospital,aku lihat emak sedang menangis.aku salami emak,aku peluknya erat.sekali lagi air mataku mengalir tanpa dapat aku tahan.terasa berat dugaan-Mu ketika itu Ya Allah...
kini...
sudah seminggu abah pergi.terlalu cepat masa berlalu...seakan baru semalam aku mengenali abah,berjumpanya.Ya Allah,sekejap benar Engkau meminjamkan abah kepadaku.belum puas aku mengenalinya.belum sempat aku menjadi anak dan berbakti kepadanya.kini Engkau sudah mengambilnya kembali.walau berat hatiku untuk menerima ketentuan-Mu ini,aku redha dan aku bersyukur Ya Allah kerana Engkau telah memberi aku peluang merasai kasih sayang abah walau hanya seketika...

Abah...
maafkan saya seandainya selama ini saya ada mengguris perasaan abah.maafkan saya tak sempat jadi anak yang baik buat abah.maafkan saya tak dapat jaga abah masa abah sakit.maafkan saya abah...walau kini kita berpisah,saya akan tetap menyayangi abah.abah akan tetap tersemat dalam hati saya,sampai bila-bila.insya'Allah saya akan berusaha dan lakukan yang terbaik untuk tunaikan hajat abah.

kini,hanya doa yang dapat aku kirimkan,semoga abah tenang di sana dan ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman dan beramal soleh,amin...

 AKU SAYANG ABAH...



No comments: