Friday 4 November 2011

Hari Raya Aidiladha...

yeah!!! akhirnya ak dpt cuti. hepi dpt blik kmpung terchenta. mmg cuti xlme mne pown,tp alhamdulillah...
nk taw sbb pe ak dpt cuti?? sbb bpe ari lg kte akn menyambut Hari Raya Aidiladha.
hari d mana umat islam berlumba-lumba utk melakukan ibadah korban.
so,ari ni ak nk share skit sal ape itu Hari Raya Aidiladha...

 

                        Hari Raya Aidiladha jg dipanggil hari raya haji atau hari raya korban. 
ianya dsmbut pd hari ke-10,11,12 dan 13 Zulhijjah pp stiap thun. ianya dimulakan dgn takbir Aidiladha pd mlm 10 Zulhijjah,diikuti dgn solat sunat Aidiladha bsrta khutbah Aidiladha pd pg 10 Zulhijjah. slps slsai solat hari raya,ibadah korban dilakukn. ianya bole dilakukn sama ada pd 10,11,12 atau siang 13 Zulhijjah.





Maksud Hadith; “Dari Aisyah r.a. katanya; Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tiada amalan anak Adam pada hari Aidil Adha yang disukai Allah selain daripada menyembelih korban. Korban-korban itu akan datang kepada orang yang melakukannya pada hari kiamat seperti keadaan semula, iaitu dengan anggotanya, tulangnya, tanduknya dan bulunya. Darah korban itu lebih dahulu jatuh ke suatu tempat yang disediakan Tuhan sebelum jatuh ke atas tanah. Oleh sebab itu, berkorbanlah dengan senang hati”. 
(at-Tirmidzi dan Ibnu Majah)




1. Korban adalah salah satu ibadat yang paling disukai Allah S.W.T. yang dilakukan oleh hambanya semata-mata kerana Allah, dan mengharapkan keredhaanNya. 

2. Binatang-binatang korban akan datang pada hari kiamat nanti kepada orang yang melakukannya dengan keadaan seperti asalnya. 

3. Darah korban itu terlebih dahulu jatuh ketempat yang disediakan oleh Allah S.W.T. sebelum ianya jatuh ke tanah. Darah yang menitis jatuh menjadi keampunan bagi dosa yang telah lalu. 

4. Islam menggalakkan umatnya agar berkorban dengan binatang yang disayangi dengan niat ikhlas semata-mata kerana Allah S.W.T.



itulah srba sdkit yg ak nk kongsi ngn korg sume. hope ngn prkongsian ni,dptlh kte sme2 tmbhkn ilmu kte...insya'Allah ^^
ok la,jmpe len mse
sblm ak tnggalkn korg,skali lg ak nk ucpkn....


SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA....

No comments: